Thursday, March 22, 2012

TAKLIMAT DAN LAWATAN TAPAK BAGI KERJA-KERJA UKUR TANAH

Satu taklimat Projek Brif telah diadakan di pejabat ini jam 9.00 pagi di Bilik Mesyuarat UUTWU yang melibatkan pihak-pihak seperti Bahagian Ukur Tanah (BUT) Cawangan Pangkalan Udara dan Maritim JKR, JKR Pulau Pinang, Cawangan Projek Jalan Bahagian Utara, JKR, Kuala Lumpur dan Juruukur Tanah Berlesen Yang DiLantik . Berikut adalah informasi bagi taklimat tersebut : 

Taklimat Pertama

Nama Projek     : Baik Pulih Jalan Dari Pekan Genting ke Balik Pulau dan dari
                            Bayan Lepas ke Balik Pulau/ Teluk Kumbar


Latar Belakang   : Jalan Sediaada adalah dua (2) lorong dua (2) hala. Terdapat jalan sambungan iaitu dari Teluk Kumbar ke Pekan Genting sedang dalam pembinaan untuk dinaiktaraf. Bagi Jalan dari Pekan Genting ke Pekan Balik Pulau ia merupakan jalan yang melalui kawasan pertumbuhan pendidikan di Balik Pulau. Jalan ini dipanggil Jalan Balik Pulau. Panjang Jalan dianggarkan 11km.

Objektif            : Objektif utama adalah Menaiktaraf Jalan FT6, Dari Pekan Genting ke Pekan Balik Pulau kepada dua (2) lorong dua (2) hala piawaian R5 dan dari  Bayan Lepas ke Teluk Kumbar kepada sekurang – kurangnya empat (4) lorong dua (2) hala termasuk 1.5km jejambat. Selain itu jalan ini akan disambungkan dengan jalan Pekan Genting ke Teluk Kumbar yang dalam pembinaan supaya dapat melengkapkan projek menaiktaraf  jalan Balik Pulau dari Pekan Balik Pulau ke di Bayan Lepas.

Fungsi                 : Untuk meningkatkan level of service (LOS) bagi kelancaran pergerakan trafik, keselamatan pengguna jalan raya serta memangkin pertumbuhan ekonomi.



Taklimat Kedua :


Nama Projek     : Menaiktaraf Jalan Negeri (P10) daripada Batu Maung ke Jalan Sultan Azlan Shah


Latar Belakang   : Jalan Sediaada adalah Jalan Negeri (P10) berupa dua (2) lorong dua (2) hala. Jalan ini adalah berdekatan dengan lapangan terbang Pulau Pinang dan juga jambatan Pulau Pinang Kedua. Masalah utama adalah sempit dan akan menjadi lebih sesak apabila jambatan Pulau Pinang Kedua beroperasi. Panjang Jalan dianggarkan 6km

Objektif              : Objektif utama adalah Menaiktaraf Jalan P10 kepada sekurang-kurangnya empat (4) lorong dua (2) hala  dari Batu Maung ke persimpangan FT6/P10 di Jalan Sultan Azlan Shah.

Fungsi                 : Bagi meningkatkan level of sevice untuk kelancaran pergerakan trafik terutama apabila Jambatan Pulau Pinang Kedua beroperasi, keselamatan pengguna jalan raya serta memangkin pertumbuhan ekonomi.


Seterusnya satu lawatan tapak ke jalan-jalan yang terlibat dalam kerja-kerja ukur tanah telah dijalankan setelah selesai taklimat di berikan. Tujuan ialah bagi mendapatkan gambaran sebenar di lapangan bagi butiran-butiran yang perlu dicerap bagi mengelakkan sebarang kekeliruan semasa pengukuran dijalankan serta kelancaran proses penyediaan pelan lukisan yang diperlukan. Alhamdulillah, sesi lawatan tapak ini berakhir pada pukul 3.00 petang. Terima kasih diatas kerjasama yang diberikan oleh semua pihak dalam menjayakan sesi tersebut.








No comments:

Post a Comment